ئامێدیێ –  د٠ مسعود كتاني … يخاطب عمادية – خديجة مسعود کتانی

 

١-بوتە  من    چاخبەند    نڤیسی …… کورتەکەک چێکر ژ ڕیسی

٢-چاک مە گرت هەچکێ وەریسی …… پێ نڤیس هەر یێ حولیسی

٣-خو لسەر هاتیێ     ڤەنویسی …… ژێ مە پەڕبەند بویە گویسی

٤-ناڤا    ڕوژگاری     تەییسی …… ڕێ   زان   من  ژێ  بهیسی

 

خديجة مسعود کتانی

٥-تو گەنجا هزرا بەڵاڤی   ……  گولا   ئومێدا   بخوناڤی

٦-راستی ديدار و وحەتاڤی …… بوچون   نێڕینی  پێنگاڤی

٧-بلیمەتێ زارا  و زاراڤی ……    بوتە بلند   کەین   کولاڤی

٨- جوش و هێزا  نخـاڤی  ……   زانین و   ڕوناهیا   چاڤی

 


عمادية – بادينان ـ دکتور مسعود كتاني – الجزء الاول

 

تشكلت عمادية الحالية نتیجة تغيرات جيولوجية يعود تأريخها الى العصر الجليدي الحديث، عند إنفصال قطعة صخرية عملاقة عن جبل البالولك (باڵوڵکی) الذي يشرف على وادي يقع أسفل سلسلة متين، يتضمن الوادي (بَري سيلي) و(كاني سنجي)، ثم قذفت الصخرة بفعل قوة الزلزال  تلك المسافة التي كانت مستوية آنذاك ولم تتخذ الشكل الحالي، لتستقر في البقعة الحالية، هكذا تكونت وإستقرت، لتكتسب شكل قلعة صلدة وقوية٠ عمادية ترتفع عن مستوى سطح البحر بـ (١٤٠٠م) لذا تعد أعلى مدينة في أقليم كوردستان والعراق عامةً٠ لقد إعتلاها الكورد بعد الحيثيين Hethits والحوريين والارارتوان، وكانت عاصمة الحيثيين قبل (٤-٥) آلاف سنة الماضية٠ ظهرت هذه الاقوام عندما نزلت من وراء البحار (البحر الأسود وبحر قزوين) قفقاسيا وجبالها، بحثاً عن الماء والكلأ٠فأسسوا حضارة قوية بعد أن تم سيطرتم على كافة البلدان والأقوام التي صادفتهم في طريق غزواتهم حتى وصولهم منطقة بادينان٠وبنوا الكثير من القلاع والحصون لمساندة مستوى الحكم وجبروتهم، ليتمكنوا من غرس جذورهم في المنطقة٠ ونلاحظ التمثالين المحفورين في الصخر على صفحة القلعة تحت السورعند بيت (عبدالله بك) المعروف لدى أهالي عمادية بقرب (باب الموصل) ويسمى ( دەرگەهێ سەقاڤا) التسمية القديمة لأهالي المنطقة، سمي بهذا الاسم كونه المنفذ الذي يعبر خلاله البغال المحملة  بالمياه العذبة والوفيرة من العيون الطبيعية المتواجدة إسفل القلعة وحولها، لمد الأهالي بالمياه خلال هذا الباب٠والتماثيل آنفة الذكر يحملان أسلحة = يمثل السيف أو الحسام٠ هم أشبه بالهندو-أوروبيين أو الحيثيين لهاتوشة أو الاورارتيين٠ وإقتناءهم (السيوف والحسام) دلالة على تواجدهم  في حقبة العصر (البرونزي – الحديدي) كون هذه الحضارات الكبيرة والقديمة كانت تستخدمها في الحروب ٠ ملاحظة : قلعة عمادية تشبه قلعة أخرى في نفس المنطقة تبتعد عنها (١٠كم) غرب عمادية وتسمى بـ (هەسویا بەرێ کەڕ) يمكن ترجمتها بـ (هضبة الصخر الاصم) ربما كونها غيرمسكونة أبداً رغم سطحها المستوى٠ هی قلعة هَضَبية صخرية واسعة تحتوي على الكثير من الشقوق والثقوب والاخاديد، إنها طولية أكثر مما هي دائرية أو مضلعة مثل ( عمادية) وقريبة من سلسلة متين كونها تقع على الجهة ذاتها٠ تبلغ قلعة عمادية (١كم ) طول و(٦٠٠م) عرض و هي مضلعة وليست دائرية الشكل٠ هناك أخاديد وشقوق حول جوانب القلعة الصخرية بين مسافة وأخرى من الحافة الى اسفل القلعة وهذه تقنية قديمة استخدمت لمراقبة الأعداء من حافة القلعة والحد من محاولات الاقتحام والاعتدائات٠ في أكثر من موقع  لهذه الاخاديد أو الشقوق حجارة متراكمة عملاقة تقدر بحجم المباني إنفصلت عن الجانب الصخري للقلعة، ونلاحظ في كل موقع خمسة ثقوب طولية تتخللها أعمدة تشبه أعمدة التلفون السابقة، هذه الثقوب لم تتأثر كثيرا بالسواقط والسيول الجارفة (الأمطار والثلوج الغزيرة ) كون المياه تعبر بسرعة خلالها، كل شق يتضمن خمسة أعمدة تملأ بالمادة المتفجرة  لفصل الحجارة عن جوانب القلعة عند موقع المراقبة من أعلى حافة القلعة٠ حواف القلعة لم تكن بهذا الشكل أساساً ولم تكن مضلعة وذات أسوار قائمة بل في الكثير من الجوانب كان الانحدار نسبي،  لقد اتخذت هذا الشكل بفعل فاعل والهدف السيطرة على المخاطر ٠عملية التفجير تتم بطريقتين في كل موقع تم تثبيت الاعمدة المجوفة المذكورة آنفاً، الطريقة الأولى : تملأ الاعمدة بالبارود الذي كان يصنع يدوياً من قبل أهالي القرى بإعتمادها على الكهوف الرطبة التي كانت مصدراً لمادة (نترات شيلي) الذي يجمع ويخلط مع الفحم المطحون لاشجار القوغ لتکتسب قوة هائلة للتفجير وكانت تلك المواد تصب في تلك الاعمدة الرفيعة وتفجر، وهذه القوة الانفجارية الهائلة تسببت في فصل قطع حجرية عملاقة تدحرجت لمسافات بعيدة أسفل القلعة لتركن هنا وهناك بعضها وصلت لـ (وادي الروبار)،  الطريقة الثانية : الطريقة الفيزيائية وهي تثبيت الاعمدة آنفة الذكر على حافة القلعة بشكل محكم وإدخال أغصان خشبية نوع الخشب اللين مثل اليوكالبتوس والقوغ وملئها بالماء وتركها تتجمد في الفصل البارد حتى يتمدد الصقيع داخل الاعمدة ويتسبب في التمدد الجليدي وكسر الصخر٠ في زمن بناء قلعة عمادية وتعديل سطح القلعة وإستوائها، تم ملئ الاخاديد والشقوق والحفر باستخدام الحجر القديم الأصيل للقلعة في البناء، بعد تفتيته وخلطه مع المواد البنائية الأخرى، و له الأثر الكبير في إختفاء الكثير من المعالم التأريخية والرموز المهمة٠ تعاقب الحضارات والموجات البشرية الحروب والنزاعات كل هذه العوامل تسببت في إختفاء معالم القلعة القديمة٠ الجهة الجنوبية من سطح القلعة في الجهة المواجهة لسلسلة گارە من سطح القلعة نرى الكثير من المواقد الحجرية القديمة وخاصة بالقرب من (الصحريج) المبني من الحجر٠أضافة الى كهف صغير (وهو بمثابة غرفة صغيرة محفورة في جدار حجري ضمن الصهريج كانت مسكونة لفترات زمنية معينة وتحتوي على رفوف ومازال أثر الأقدام محفور في بعض الأماكن ويرى المؤلف أن المعالم المذكورة ترتبط بأسلوب حياة أهالي القلعة٠ وينفي الـ الدكتور مسعود كتاني في كتابه رغم محاولات كثيرة للعثور على بوادر وآثار الحيثيين والارارتو والآشوريين لكنه ينفي وجود تلك المعالم ماعدا المقاتلان المحفورات على الحجر قرب باب الموصل ٠

 

ئامێدیا ـ بادینا – د٠ مسعود كتاني – خەلەکا ئێکێ

ئامێدیێ باژێڕەکێ بچویکە یێ لسەر ناڤسەرەکا کەڤری، و سەراسەر شویرها کەڤرێ چیایی حولی٠ یا هاتیە ستاندن ژ دەمێ حیسیا Hethits و حوریا ئو ئوڕاڕتوان٠ دەڤەر هەمی هەکو ژنیشانێت سەرهاتی و پەیکەرێت حیسیا لـ دەڤەرا پایتەختێ وان بەری دەورێ (٤-٥) هزار سالا هەکو دیاربین و هاتینە خارێ لدویف چەر و چەروان و کوزا، ژ پشت هەردو دەریا (قەزوین و دەریا ڕەش) لـ دەڤەرا (قەفقاسیا) و چیایێت وان ڕا٠ کو شیان شەهرستانیەکا پڕ هێز چێکەن و ئەو دەڤەر هەمی وەرگرتن تا کو دەڤەرا بەهدینا٠ گەلەک کەلات چێکرن و بخو ژناڤ چیا گرتن، دا خونتکاریا خو پێ موکوم کەن و ڕهێت حوکمڕانیا خو کویر ببەنە خوارێ٠ ئەو پەیکەرێت د کەڤری کولایی لبن شویرها مالا (عبدالله بەگێ) و دەرگەهێ (سەقاڤا) یان (ڕوژ ئاڤایێ) یێت دو چەکداران پتر هەمیا نزیکی ئوڕاڕتویا نە لدویف لێ نێڕینێت مە یێت دیروکی بـ قەم ڤە بـ (خەنجەر و شیر) د شبنە هندو ئەوڕوپیێت کەڤن و پەیکەرێت حیسیان لهاتوشە و نێزیکی ئوڕاڕتویانە ژی٠ ڤان بەیکەرا پەیوەندی یا د گەل توخمێت مە گوتین هەی کو مە چ نیشان دگەل ئاشوریا  نینن لدویف دویڤچون و ڤەکولینێت مە يێت دویر و درێژ ٠ هەر وەسا دیارە کو هێشتا دەمێ (برونزی و ئاسنی) بو (شپەی مفرەقی بو ئامویرە چێکرنێ لناڤ مروڤان ئەوا شەهرستانێت مەزن پێ ئاڤاکرن لجیهانا کەڤن)٠ کەلاتەکا دی وەکی کەلا ئامێدیێ و یا نێزیکی وێ (هەسویا بەرێ کەڕە) دەهـ کیلومێترا لـ ڕوژئاڤا ئامێدیێ یا هەی٠ ئەو بخو وەکی کەلاتەکا کەڤری بو یا فرهـ و پڕ شکێڕ و دەرز و کوور و شەق و شیڤک، یا درێژە ژسڵال بو خوارێ و پتر نێزیکی زنجیرا چیایێ مەتینی یە ژ گارەیی، دبێژنێ (بەرێ کەڕ) ژبەر ژیار و ئاکنجی بون لسەر نە چێبویە و شكێڕە٠ کەلا ئامێدیێ یا درێژە (ژسلال بو نشیڤی) درێژاهیا وێ کیلومێترەکە، فرەهیا وێ دەوری (٦٠٠م) بابەتێ وێ یێ چوکول چوکولە٠ وهەر نابەینەکا قەوراندیە ژکەڤری بو ناڤ ڤەچوونێ و هەردو رەخ دقیچن کو بن شویرهێ ژ هەردو رەخا دبینن، ژبەر زێرەڤانیا دوژمنی٠و دەرزەکا فرەهـ دەهان مێترا یا شەق کریە ژلێڤا شویرهێ تا بنی (بن شویرهێ)، ڤێجا دورمەندوری ئامێدیێ کەڤرە ئیشکێت زێدە یێت هەین دا ژئیشکی بو ئیشکی دورمەندور ببینن٠لناڤ بەینێت بناڤڤە قەوراندی کومێت بەرا یێت مەزن هندەک هندی خانیا نە یێ لسەرئێک د ژێکڤەکرینە  ولچەند درەکا جهێ (تیرکێت قونبەرا)  دکولاینە و (سویلیە و بوطە) لسەروان کەڤرە  باران و بەفرا وجەمەدێ چو لێ نەکریە و ژێ نەچویە و حولی نە بوینە ئەو (بوط) چونکە کەڤر یێت سەرنشیڤ بوین و یێت هاتینە باراستن ژ (رژیا) و( بەفر و بارانا) ٠ هەر چەند مێترەکا لێڤا شویرهێ لـ سڵال ( لێڤا شویرهێ لکەلێ) پێنج تیرکێت (وەکی ستوینێت تەلەفونا) ستویر یێت لێداین و کویرکرین٠ باش یا دیارە بارویتا کریێ و یێت پەقاندین و ئەو کەڤرێت مەزن یێت ژبەر ڤەکرین٠ و کەڤر بـ لهازێت (مفرەقی) یێت کولاین (یان ئاسنن کو حیسیا ژنوی ئاسن ئینا بو دەر)٠ ڤێجا ئەو شویرها مە گوتی ببارویتێ یا چێکری، بارویت یا ژ شکەفتێت بـ شهـ کو (نێترات شیلی) لێ چێدبون لگوندا خڕ ڤەدکر و دکرە ناڤ (ڕەژیا بیێ) یا سڤک و قوتایی وەکی قتمێ کو هویرکێت کاڕبونی لـ ( تێز بن) =  ئاگری وەرگرن و غاز و دویکێلێ چێکەن وعاسێ ببیت دا هێزا پەقینێ بدەتێ٠هەر پێنچ قونبەرێت فرەهـ  و درێژ کولاین پێکڤە دپەقین و هندی خانیەکی کەڤر ژێک ڤەدبون هەمی لبن شویرها ددیارن گزیرتەنە لـ سەر ئێک گەلەکا  بڕێکا (فیزیاوی) یێت کولاین بـ لهازێت ستویر و دڕێژ و دوو سێ مروڤا يێت ڕاکرین و گرێداین بوەریسا دا نەخشیێن و نە کەڤنە خوارێ، پاشی دارێ نەرم وەکی ،(بیهوکێ و سپیندارا) شالە ستوین و شەقلێت کرینە تێدا و پڕی ئاڤ کری و هێلاینە هیڤیا بەستیێ (جەمەد گرتنێ) و پف بینا دارا مەزن بون و ژبەرئێک چونا ئاڤێ بجەمەدکرنێ و (پەقاندنا کەڤری) ئەڤ کارە بدەهان ساڵان هەر چێتر لێکر، ئەڤە هەمی بدەمەکێ کورت نە چێبیە٠ گەلەک کوچکێت بەری لنێزیکی شویرها نشیڤ وژێری یێت هەین  و سێریج یا چێکری (کورا سێریجی)، و شکەفتەکا ناعوسک (ئودەکا بچویک یا لدیوارێ کەڤری وێ سێریجێ و جهێ دەوسا مروڤا و هندەک ڕفاتکێت لێ هەین) ٠ گەلەک شکەستە، دەرز و شەق ژشویرهێ یێت هاتینە ئاڤا کرن ژ وەختێ کەلا ئامێدیێ چێکری و ئاڤاکری، وبەرێت وێ یێت ڕەسەن وکەڤن دگەل دەرزا کسل و گێچا یێت بوینە ئێک و گیرهەگرتی بین، بەلێ مروڤ دشێت بنیاسیت٠ من براستی چو نڤیسین ژدەمێ (حیسیا) و حوریا و ئورارتیا لـ چ درا نەدیتن وچ نەخش و نیگار و نیشان ژبلی (هەردو پەیکەرێت) بن دەرگەهێ ڕوژئاڤایێ و کوراسێریجێیا کولایی دکەڤری٠ بەلێ نەماینە چونکە ڕەخێ نشیڤی وژێری (خارێ وپێش روژ) هەمی قەبرستان، بەیار و کەڤر بون وگەلەک داروبار لێ بوو ( ژکەزانا و گوهیشکا و بەڕویا هژیرکا، هەلهەلوکا، شفشینکا، مە فێقیێ ژێ خواری و گەلەک توخمێت کولیلکا و لویلەبەڕکا، گول هرچا، نێرگز و سنبل، تریێ رویڤی و گول شلێل سیسن و صوصن و كولیلکێت کویڤی وەک هەلز و باییک و گوڕ سێ تویخ بون گەلەک ئاخ کربونەڤە ئەو یێت دەمێت مشیگارا وحسارا و پێلێت نەخوشیا بون ووبا دهاتن دگوتێ (گوڕگەها مەیدانێ) دا بێژن برە مەیدانێ ڤەشارت٠ کتانی دبێژیت : ڤێجا ئەڤ چێکرنا شویرها بەرێ و ئەڤ پەیکەرە و کوچکە و شوین ژینا مروڤا نە یا ئاشوریانە چونکە چ نیشانێت (نڤیسینا بزمارکی) لێ نینە ئان یا میدیا، من گەلەک یا نێڕایە بەر ڕەخ و ڕویێت شویرهێ و لێڤا و جهێت فڕاکە وناڤدا کو ژ (سەرهاتی و دیروکا) کەڤن تشتەکی ببینم من چ نە دیت و کەسێ چ نە دیتیە تا نهو، چونکە دا هێتە نخێخ کرن ودا نەخش و نڤیسین یان پەیکەرا وبابەت و (ریلێڤا) لسەر کەڤرا چێکەن٠